Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Profile dźwiękowe
29-11-2016, 11: 05 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-12-2016 21: 08 przez altertomek.)
Post: #1
Profile dźwiękowe
[Nadmienię tylko, że mały bałagan w poniższych wpisach wynika z faktu, że zostały one przeniesione z innego wątku i stanowiły element dialogu.Śpiący KONIECZNE dla zrozumienia jest jedak przeczytanie tych kilku wpisów.
Gotowe propozycje programów są na drugiej stronie - w trzech kolorach - też będzie tak na czerwono. Teraz potrzeba wiele tygodni na ich testowanie.]



W takim kolorze , zawsze w ostatnim wpisie w wątku będę wrzucał aktualizacje profili dźwiękowych.



Sporządziłem taki program dźwięków. Oparty jest on na częstotliwościach zaokrąglonych do dźwięków gamy tonicznej. Nie jest to jakaś fanaberia dla muzyków. Na tych dźwiękach oparta jest olbrzymia większość muzyki jaką słyszymy. Nasz zmysł percepcji przyzwyczajony jest od dziecka do dźwięków o takich częstotliwościach i przyzwyczajeni jesteśmy do ich rozróżniania. Są to różnice dla nas naturalne i odróżniamy je z naturalną łatwością, mimowolnie. To zdecydowanie nie dotyczy tylko muzyków. Myślę, że będzie to również przyjemniejsze w odbiorze.
Ten program sporządzony został do trybu jednoczesnego. Dźwięk o wysokości 220Hz zarezerwowałem dla toru statycznego i oddzieliłem od dźwięku sąsiadującego z toru dynamicznego z zakresu stali o dwa stopnie gamy (powinien tam być jeszcze dźwięk wysokości 165Hz) po to, by dźwięk z toru statycznego nie zlewał się z dźwiękami dynamika sygnalizującymi stal, utrudniając identyfikację. Ponadto dźwięk wysokości 440Hz (2x220 - również dźwięk A, lecz o oktawę - jedną gamę niżej) jest to jakby podstawowy dźwięk w identyfikacji muzycznej. W tej częstotliwości wykonuje się kamertony i inne urządzenia do strojenia instrumentów.
Dźwięki w zakresie 21-60 oddzieliłem co 5 punktów w celu lepszej identyfikacji obiektów. Sądzę, że powyżej 60, dla zdecydowanych kolorów, wystarczy zróżnicowanie co 10 punktów, bo i tak czyste kolorowe sygnały się kopie. Praktyka pokaże, czy trzeba to będzie zmienić.
Myślę, że będzie to dla mnie jakiś szkielet do pracy nad programami dźwięków. Ten może sprawdzać się na mało zaśmieconych terenach. Na śmietnikach, jak ktoś słusznie zauważył wskazane może być życie mniejszej ilości tonów i znaczące oddzielenie koloru od stali, by nie rozpraszać się zbytnio mnogością tonów i kopać wszystko, co może być kolorem maskowanym przez stal. Dla trybu dynamicznego zmodyfikuję nieco ten program, jednak pozostanie oparty na dźwiękach skali tonicznej. Dla statyka pozostanę chyba przy 220Hz, by sobie nie mieszać w głowie.
Bardzo proszę o opinie, najlepiej po sprawdzeniu w praktyce.


0 - 5 110 Hz
6 - 10 124 Hz
11 - 15 131 Hz
16 - 20 147 Hz

statyk 220 Hz

21 - 25 262 Hz
26 - 30 294 Hz
31 - 35 330 Hz
36 - 40 349 Hz
41 - 45 392 Hz
46 - 50 440 Hz
51 - 55 494 Hz
56 - 60 523 Hz
61 - 70 587 Hz
71 - 80 659 Hz
81 - 90 698 Hz
90 - 100 783 Hz
100 -105 880 Hz
106 -110 987 Hz
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
29-11-2016, 11: 27 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 29-11-2016 11: 27 przez Dragster.)
Post: #2
RE: Alter 71 w praktyce
Fajnie, warto sprawdzić ale brakuje 10 ID od 111 do 120 Uśmiech
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
29-11-2016, 12: 16 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 29-11-2016 13: 17 przez altertomek.)
Post: #3
RE: Alter 71 w praktyce
Oczywiście.
Racja, racja. Przegapiłem to. Myślę, że każdy sobie dopisze według potrzeb niwelując na przykład zakresy 51-55 i 55-60 do jednego 50-60 i przesuwając pozostałe tony w górę.
Jeszcze uwaga: są to oczywiście dźwięki gamy C, jednak nie wchodząc w szczegóły, chciałem uniknąć półtonów. Może kiedyś "nastroję" sobie Altera w mojej ulubionej skali E-Dur. Wtedy dopiero będzie grał Szczęśliwy Szczęśliwy Szczęśliwy
Będzie wymagało osłuchania, czy dźwięk statyka 220Hz nie będzie zlewał się z dźwiękiem małej stali 110Hz, bo obydwa to dźwięki A. Wtedy zakres skali należałoby rozpocząć od 124Hz i skończyć na 165 Hz, a i tak pozostanie różnica trzech tonów (między 165Hz , a 220Hz należałoby jeszcze wstawić zgodnie z gamą 175Hz i 196Hz) - to mała poprawka. Poprawka druga: Dźwięk statyka oddzielony jest od dźwięków na kolor (powyżej 21 ID) dwoma tonami (tu można wstawić jeszcze dźwięk 247Hz). Wszystko to są w zaokrągleniu pełne dźwięki gamy. Mamy więc między 110Hz i 880Hz dwie pełne gamy, to nie tak wiele, wszystko to są dźwięki dobrze słyszalne i rozróżnialne dla człowieka. Pełen zakres słyszalności wynosi około 20Hz -20kHz.
To już chyba komplet, każdy może sobie zmodyfikować zależnie od upodobań.

Po tych wszystkich wyjaśnieniach,
wstępnie było by to więc tak:

0 - 5 110 Hz
6 - 10 124 Hz
11 - 15 131 Hz
16 - 20 147 Hz

lub

0 - 5 124 Hz
6 - 10 131 Hz
11 - 25 147 Hz
16 – 20 165 Hz

statyk 220 Hz

i dalej:

21 - 25 247 Hz
26 - 30 262 Hz
31 - 35 294 Hz
36 - 40 330 Hz
41 - 45 349 Hz
46 - 50 392 Hz
51 - 55 440 Hz
56 - 60 494 Hz
61 - 70 523 Hz
71 - 80 587 Hz
81 - 90 659 Hz
90 - 100 698 Hz
100 -110 783 Hz
111 -115 880 Hz
116 – 120 987 Hz
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
30-11-2016, 16: 07 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-11-2016 19: 14 przez altertomek.)
Post: #4
RE: Alter 71 w praktyce
WAŻNA informacja dla osób chcących układać własne programy dźwięków.
Warto zwrócić uwagę na pewien fakt, wraz ze wzrostem częstotliwości maleje zdolność słuchu ludzkiego do odróżnienia dźwięków. Mniej więcej wraz z dwukrotnym wzrostem częstotliwości ta zdolność dwukrotnie maleje. Jak widać na powyższym programie (będą to przykładowo dźwięki C i D), czym niższa częstotliwość, tym mniejsza potrzebna jest różnica częstotliwości, by rozróżnić dźwięki. 147-131=16Hz, 294-262=32Hz, 587-523=64Hz. Dla słuchu człowieka różnica między wysokością dźwięków w tych parach jest taka sama, choć faktycznie różnica częstotliwości między nimi jest radykalnie inna. Przy dwukrotnym wzroście częstotliwości konieczny jest dwukrotny wzrost różnicy częstotliwości między dźwiękami, by słuch ludzki mógł je rozróżnić.

Ważny wniosek praktyczny dla osób chcących układać swoje programy dźwiękowe - przy dwukrotnie wyższej częstotliwości należy dwukrotnie zwiększać odstępy - różnicę częstotliwości między dźwiękami, by była ona tak samo dobrze słyszalna.

Jak wyjaśnić to zjawisko?
Czy chcemy, czy nie, tak działa zmysł słuchu człowieka. To znany fakt. Można sobie obliczyć, że właśnie w taki sposób wzrastają odległości (Hz) między tonami w programie, który powyżej przedstawiłem. (Nie jest to całkiem równomiernie, chodzi o kilka półtonów w tej gamie, które pozostawiłem dla harmonii, bo mniejsze różnice między zakresami akurat w tych miejscach są sensowne - nie ma potrzeby o tym pisać). Tak, jak pisałem np.: 147-131=16Hz, 294-262=32, 587-523=64 - duże różnice w odległości w Hercach - 16, 32, 64, dla słuchu człowieka brzmią jak DOKŁADNIE TAKIE SAME różnice odstępu między tymi parami dźwięków, ze względu na różnicę ilości tych Herców - drgnięć na sekundę.

Gdyby ktoś sobie według tego mojego schematu ustawił profil w wykrywaczu i przejechał po kolei, usłyszy gamę C-Dur (z przerwą na statyka). Efekt będzie taki sam, jak uderzanie białych klawiszy po kolei, jeden za drugim, w tych samych odstępach. Odstępy między dźwiękami ogromnie różnią się między sobą liczbą Herców, ale dla naszego słuchu różnice są podobne.

Wynika to z faktu, że dźwięk jest falą o pewnej DŁUGOŚCI drgań przemieszczającą się w PRZESTRZENI w czasie.
Jakby to pokazać praktycznie?: czy łatwiej odróżnić kij długości 99cm, od takiego 100cm, czy może łatwiej taki 5cm od 4cm? A różnią się tą samą wartością - 1cm, lub raczej tak: Czy łatwiej odróżnić kupkę 100 kasztanów od 99, czy może 4 od 5? Różnica ta sama - 1. To oczywiście tylko porównanie, jednak podobnie będzie z odróżnieniem dźwięku o wysokości 100Hz od dźwięku 99Hz, oraz dźwięku o wysokości 4Hz od 5Hz (teoretycznie - człowiek słyszy od ok. 20Hz w górę) .
To kwestia granicy zdolności percepcji, do swobodnego odróżnienia czegokolwiek (masy, ilości, długości, częstotliwości) potrzeba człowiekowi około 10% różnicy. 10 % z 10 to 1, a 10% z 1000 to 100. Czym większą mamy liczbę, ilość (również Herców), tym większej ilości różnicy w danych jednostkach (ok 10%) potrzebujemy do swobodnego odróżnienia.

Dobra, to wprawdzie ściśle dotyczy ustawień Altera, ale dość wąskiego zakresu. Już kończę z tymi dźwiękami, O matko chyba, że pojawią się jakieś wątpliwości.
Może to szczegóły, ale jeśli się chce dążyć do perfekcji...

Wiem, że jest gdzieś wątek z programami dźwiękowymi, bodaj dla Argo, ze świetnie napisanym programem Regisa. Może warto by te wszystkie wpisy przenieść, lub skopiować do jednego wątku "programy dźwiękowe" lub jakoś tak?
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
30-11-2016, 19: 51 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-11-2016 19: 56 przez altertomek.)
Post: #5
RE: Alter 71 w praktyce
W naturalnej przestrzeni głośne dźwięki o wysokiej częstotliwości szybciej gasną, zanikają gdy zamilknie ich źródło. W niskich częstotliwościach głośny dźwięk trwa to nieco dłużej, jeśli w grę wchodzi echo (prędkość dźwięku jest taka sama niezależnie od częstotliwości). [Można zrobić podobny eksperyment - rozhuśtać dwa takie same przedmioty na króciutkiej i długiej nitce i zobaczyć, który prędzej się zatrzyma]
Myślę, że taka różnica, ale bardzo delikatna może zachodzić również w słuchawkach, drgania membrany głośniczków mogą wolniej ustawać po dźwięku w niskich częstotliwościach niż w wysokich. Ale czy to można wychwycić? Nie potrafię tego potwierdzić.
Ważna jest też kwestia głośności - amplitudy dźwięku, jakie wzmocnienie w wykrywaczu i w słuchawkach, (mówiąc zrozumiale) ma bas, a jakie sopran, tu może być różnie, szczególnie w słuchawkach.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
30-11-2016, 20: 56 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-11-2016 21: 06 przez altertomek.)
Post: #6
RE: Alter 71 w praktyce
No cóż, trochę się orientuję, ale nie jestem dźwiękowcemZawstydzony

Na początek przedstawię w szeregach (by nie zajmować miejsca) ciąg liczb. Są to zaokrąglone półtony z "obowiązującej" w całym zachodnim świecie skali tonicznej, nasz słuch jest do nich przyzwyczajony. To tak, jakby naciskać na pianinie lub keyboardzie klawisze, ale tym razem zarówno białe, jak i czarne, po kolei, jeden za drugim. Odległości półtonowe są jeszcze w miarę rozróżnialne przez większość ludzi, ale to chyba granica, ćwierćtony to już raczej dla muzyków.
Wraz ze wzrostem częstotliwości wzrastają odległości w Hercach między dźwiękami (pisałem już dlaczego). Odstępy między słyszalnymi dźwięki o częstotliwościach z tego ciągu będą dla zmysłu słuchu człowieka zbliżone, będzie to sprawiać wrażenie jednostajnego wzrostu wysokości dźwięku w takich samych skokach:
Od 60 d0 999 - dla Altera

60, 62, 66, 70, 74, 78, 82, 87, 92, 98,
104, 110, 117, 123, 131, 139, 147, 156, 165, 175,
185, 196, 208, 220, 233, 247, 262, 277, 294, 311,
330, 349, 370, 392, 415, 440, 466, 494, 523, 554,
587, 622, 659, 698, 740, 784, 831, 880, 932, 987.

Jeśli ktoś chciałby ułożyć sobie program na 50 dźwięków, to polecam użyć powyższych. Będzie to miłe dla ucha i różnice między dźwiękami będą dla odbioru zmysłu słuchu jednakowe.

Jeśli mniej dźwięków - 6, czy 7 - zgodnie z propozycją, to mógłbym zaproponować takie rozwiązanie na przykład: dla ewentualnego statyka w mixie rezerwuję 220Hz (podwójna odległość też lepiej odseparuje żelazo od grubego żelaza i koloru) . Od tej wartości zjeżdżam w dół co 4 wartości z mojego ciągu (co dwa tony skali tonicznej) i wyznaczam sobie 3 częstotliwości dla zdecydowanego niezbyt dużego żelaza. Następnie od tych 220 jadę w górę co 4 wartości (też co dwa tony skali tonicznej) i ustalam sobie 6 tonów na kolor. Różnice dla tych 9 tonów + statyk, będą dla ucha człowieka zbliżone, a wysokości dźwięków naturalne. Minimalny i maksymalny zakres ograniczam do 5 stopni, to uzasadnione praktycznie. Byłoby to tak:

0 - 5 -110Hz
6 - 10 -139Hz
11 - 20 -175Hz
statyk -220Hz
21 - 40 -277Hz
41 - 60 -349Hz
61 - 80 -440Hz
81 - 100 -554Hz
100 - 115 -698Hz
116 - 120 - 880Hz

To taki przykład jak zastosować podany ciąg półtonów skali tonicznej (w przybliżeniu, bez ułamków Hz), do której przyzwyczajeni jesteśmy, ponieważ właśnie takie dźwięki słyszymy choćby w 99% muzyki. Powinny być one odbierane jako naturalne i lepiej rozróżniane od przypadkowych wyborów częstotliwości. To tylko przykład, każdy może ten ciąg 50 półtonów wykorzystać według potrzeb, układając własny program i oddzielając od siebie wybrane według potrzeb zakresy odpowiednimi odstępami, a także dobierając ilość tonów według upodobań. Pamiętajmy, choć różnice między tymi dźwiękami wynoszą inną ilość Herców, to słuchowo odbieramy je jako podobne.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
02-12-2016, 11: 05 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-12-2016 17: 18 przez altertomek.)
Post: #7
RE: Profile dźwiękowe
W końcu przetestowałem troszkę dokładniej wszystkie programy pod kątem dźwięków. Wrzucam 4 różne profile, które będzie można zastosować w zależności od upodobań, trybu pracy, programu oraz ilości śmieci w miejscu poszukiwań. Każdy może sobie je oczywiście zmodyfikować. W każdym profilu pozostawiłem miejsce na statyka, ponieważ zawsze daje to możliwość przejścia do trybu jednoczesnego. Jeśli ktoś nielubi tego trybu, to bardzo możliwe że jednak z czasem się przekona co do jego użyteczności, przynajmniej w pewnych okolicznościach. Jeśli nie, to i tak warto wyraźnym odstępem odgraniczyć stal od koloru.
Nie próbowałem układać profili o minimalnej ilości tonów (2-5), ponieważ producent zrobił to na pewno z dużo większym profesjonalizmem, niż ja w programach fabrycznych.
Postaram się popołudniu opisać troszkę te profile. Teraz napiszę tylko, że sprawdziłem ID na rozmaite monety: cienkie sreberka i ich fragmenty, złoto, cynk. ID nigdy nie spadało poniżej 30. Przesuwam więc również w tych profilach identyfikacją koloru powyżej 30, zgodnie zresztą z zaleceniami producenta. Jak dam radę, to więcej napiszę po południu.

0 - 10 --- 123 Hz
11 - 30 --- 175 Hz
statyk 220 Hz
30 - 50 --- 294 Hz
51 - 100 --- 494 Hz
101 -115 --- 784 Hz
116 - 120 --- 987 Hz

0 - 5 --- 98 Hz
6 - 10 --- 123 Hz
10 - 20 --- 147 Hz
20 - 30 --- 175 Hz
statyk 220 Hz
30 - 40 --- 262 Hz
41 - 50 --- 330 Hz
51 - 60 --- 392 Hz
61 - 80 --- 523 Hz
81 - 100 --- 659 Hz
111 -115 --- 784 Hz
116 - 120 --- 987 Hz

0 - 5 --- 98 Hz
6 - 10 --- 123 Hz
10 - 20 --- 147 Hz
20 - 30 --- 175 Hz
statyk 220 Hz
30 - 35 ---262 Hz
36 - 40 --- 294 Hz
41 - 50 --- 330 Hz
51 - 60 --- 392 Hz
61 - 70 --- 440 Hz
71 - 80 --- 494 Hz
81 - 90 --- 554 Hz
90 - 100 --- 622 Hz
100 -110 --- 698 Hz
111 -115 --- 784 Hz
116 - 120 --- 987 Hz

0-5 --- 98 Hz
6-10 --- 110 Hz
11-15 --- 123 Hz
16-20 --- 139 Hz
21-25 ---156 Hz
26-30 ---175 Hz
statyk 220 Hz
31-35 --- 277 Hz
36-40 --- 294 Hz
41-45 --- 311 Hz
46-50 --- 330 Hz
51-55 --- 370 Hz
56-60 --- 392 Hz
61-65 --- 415 Hz
66-70 --- 440 Hz
71-75 --- 494 Hz
76-80 --- 523 Hz
81-85 --- 554 Hz
86-90 --- 587 Hz
91-95 --- 659 Hz
96-100 --- 698 Hz
101-105 --- 740 Hz
106-110 --- 784 Hz
111-115 --- 880 Hz
116-120 --- 978 Hz
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
02-12-2016, 14: 39 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-12-2016 14: 57 przez Tomasz.)
Post: #8
RE: Profile dźwiękowe
ORYGINALNY PROFIL DŹWIĘKOWY ALTER 71

Monety1
1: 1 - 120 :523Hz

Monety2
1: 1 - 44 :523Hz
2: 45 - 120 :587Hz

Monety3
1: 1 - 44 :523Hz
2: 45 - 99 :587Hz
3: 100 - 120 :659Hz


Relikty1
1: 1 - 29 :131Hz
2: 30 - 120 :523Hz

Relikty2
1: 1 - 29 :131Hz
2: 30 - 44 :262Hz
3: 45 - 120 :523Hz

Relikty3
1: 1 - 29 :131Hz
2: 30 - 44 :262Hz
3: 45 - 64 :523Hz
4: 65 - 84 :659Hz
5: 85 - 104 :784Hz
6: 105 - 120 :932Hz

Dźwięk przesterowania: 30Hz
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
02-12-2016, 15: 23 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-12-2016 15: 33 przez altertomek.)
Post: #9
RE: Profile dźwiękowe
Postaram się opisać pokrótce moje propozycje programów. Zastosowałem wyłącznie dźwięki muzycznej skali tonicznej, pisałem już, z jakiego powodu. Minimalny odstęp między dźwiękami to półton - to jest granica swobodnej rozróżnialności dźwięków dla normalnego człowieka, więc nie stosowałem odstępów większych. Różnice półtonowe występują tylko w ostatnim programie, ze względu na ilość wyodrębnionych zakresów. W pozostałych programach różnice miedzy dźwiękami wynoszą 1 ton skali lub więcej, więc powinny być bez problemu rozróżnialne.
Jak pisałem, zakres dla stali podany przez producenta to 0-30. Moje testy to całkowicie potwierdzają. Jest inaczej niż np. w Argo, gdzie drobnych kolorków trzeba było czasem szukać w zakresie dla stali, szczególnie, gdy były na granicy zasięgu. W Alterze nawet na granicy dźwięki były wysokie - odpowiadające ID powyżej 30. Piszę, że odpowiadające, ponieważ na granicy zasięgu wykres ID się nie pojawia, co stanowi ważną wskazówkę dla operatora. Co ciekawe ID nie spada dla koluru poniżej 30 również w niskich częstotliwościach. Mówię tutaj o przypisanych do programów ID6 i ID12 - dobra robota producenta.

Więc od dołu: najniższy zakres, od 0, starałem się ograniczyć do 5, ponieważ w tym przedziale znajdą się prawie wszystkie przedmioty stalowe mniejsze od gwoździa. Jeśli ktoś nie chce ich słuchać, jest dyskryminacja. Kolejny ważny zakres to 20-30. Wyjątkowo, przy specyficznym ułożeniu żelastwa i przedmiotów kolorowych (np. moneta nie obok, lecz na kawałku stali) nawet na najszybszych programach, ID bywa uśredniane, sprawdziłem. Na dużym śmietniku powinniśmy zwracać uwagę na takie wskazania. Generalnie, szukając koloru, warto mieć dyskryminację na 10, maksymalnie na 20, z takim założeniem układałem te programy. Jeśli chcemy kopać wszystko, czy choćby się zorientować w ilości żelastwa, to kilka skoków dźwięków w zakresie stali może w tym pomóc, jeśli nie chcemy tego słyszeć, to dyskryminujemy.
Po zakresie stali (0-30) następuje duża przerwa , by odgraniczyć ten zakres od koloru oraz ewentualnie zrobić miejsce na kanał statyczny dla mixa.
O kolejnych zakresach i różnicach dźwięków między nimi nie chcę zbyt dużo pisać. Układałem to na podstawie zbyt jeszcze małej praktyki z Alterem, kilku testów, a także praktyki z innymi wykrywaczami. Myślę, że może potrzebne będą jakieś korekty, ale to tak za kilka miesięcy, po solidnej praktyce w boju.
Ostatni zakres jest wart zauważenia. Tak jak pierwszy, ograniczyłem go do 5 (116-120). W zależności od korekty kamieni magnetycznych w tym wąskim zakresie będziemy mieli albo charakterystyczny dźwięk kamieni, albo duże przedmioty z metali kolorowych, ewentualnie jedno i drugie. Tak, czy inaczej warto było ten zakres wydzielić, bo zawiera te dwa elementy - kamienie, których na pewno nie kopiemy i duży kolor, który na pewno kopiemy. W razie czego do ich odróżnienia z pomocą przyjdzie statyk i pinpoint. Zawęziłem ten zakres do 5 punktów, by nie znalazły się w nim inne przedmioty i nie utrudniły nam identyfikacji.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
02-12-2016, 17: 47 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-12-2016 17: 48 przez mazur.)
Post: #10
RE: Profile dźwiękowe
W zakresie 20 do 30 wyszła mi mała cieniutka blaszka z koloru i pół łuski od mausera stalowej (miedziowanej), więc jakiś kolor też może być. Ostatnio powtarzalny sygnał na kolor ID 119 czyli koniec skali (program duże srebro) i o dziwo szeląg batorego więc koniec skali też jest bardzo interesujący. Wg moich testów szelągi pod koniec zasięgu schodzą właśnie na samą końcówkę skali (nie zauważyłem wchodzenia na stal chyba że na 1 ale tego narazie nie zaobserwowałem)
edycja: w programie duże srebro korekcja kamieni jest na + to ten szeląg mógł by być normalnie w zakresie żelaza pokazywany przynajmniej teoretycznie.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kontakt | Forum użytkowników marki RUTUS i nie tylko ;) | Wróć do góry | Wróć do forów | Mobile Version | RSS